روزنوشته ها

وبلاگ شخصی محمدجواد علی محمدی

باغ وحش و ممنوعیت موسیقی در مشهد

مقدمه :

امروز دیر از خواب بیدار شدم و اتفاقی مناظره ای را در شبکه چهار دیدم در مورد لغو کنسرت ها در شبکه چهار . یکی از کارشناسان باب میل من صحبت می کرد . عینک نداشتم . وقتی صبحانه ام تمام شد و رفتم جلوی تلوزیون دیدم نوربخش است .شاگرد استاد شجریان و مسول خانه موسیقی . این مناظره مقدمه شد تا اینجا بنویسم . صحبت های خوبی آنجا زده می شود . می توانید آن را از اینجا ببینید.


باغ وحش و موسیقی چه ربطی به هم دارد؟

خیلی جالب است که باغ وحش می تواند در شهر مشهد باشد و موسیقی نه ؟ می گویند شهر مشهد مذهبی هست و نباید کنسرت در آن برگزار شود . ابتدا بیایید در مورد خود این جمله حرف بزنیم . البته فراموش نکنیم که همه ی این دعواهای جدید سیاسی هستند.

سوال: چه کسی گفته اگر یک شهر مذهبی باشد باید هر چیز غیر مذهبی در آن نباشد ؟ اگر این طور است چرا باغ وحش هست ولی کنسرت نیست؟ چرا مراکز خرید بزرگ و سرسره آبی هست ولی کنسرت کیهان کلهر نیست؟ 

سوال اساسی تر : آیا هر چیز غیر مذهبی لزوما ضد مذهب هست؟

مطلب اساسی را در این مورد دکتر صادق زیبا کلام زده است که در اینجا می توانید بشنوید.

حرف اساسی این است که چرا در زمان احمدی نژاد آقایون مخالف نبودند و حالا مخالف شدند و چرا آقای جنتیِ وزیر ارشاد قانون را که همانا پایبند بودن به مجوز داده شده است اجرا نکرده اند . با این وضع هر کسی که خود را صاحب نظر بداند می تواند جلوی هر کاری را که خواست بدون توجه به قانون بگیرد. قانون چه می شود. از طرف دیگر هم اصولگرایان می خواهند قدرت خود را نشان دهند که مردم ببینید روحانی حتی از اجرای یک کنسرت هم عاجز هست.

موضوع دردآور این هست که دیواری کوتاه تر از موسیقی پیدا نکرده اند . با فرض قبول همه استدلال های آقایونِ مخالف کنسرت در مشهد ، به سخن اول برمی گردیم که اگر این فرض ها ( مباحث فقهی و شان مدهبی مشهد ) درست است چرا فقط باید موسیقی ؟ شما حاشیه های یک کنسرت را می بینید ولی حاشیه های یک مرکز خرید با کافی شاپ ها را نمی بینید؟ سینما چطور؟ نتیجه این اقدامات این می شود که ما فرهنگی خواهیم داشت که سینمای مبتذل که سهل است در وسط مشهد باغ وحش هست ولی کسی نیست برای من و شما شعر حافظ و سعدی بخواند . بعد هم می گوییم که چرا جوانان ما اینطور و آنطور شدند. 

این می شود فرهنگ باغ وحش.

البته اقایون حتما استدلال خواهند که باغ وحش نشان دهنده قدرت خداست اما موسیقی لهو است و لعب . می بینیم که اساسا بحث با این آقایون نمی توان کرد چون هر چه اینها استدلال کنند همان قانون خواهد بود. در نظر این جماعت شکل دادن به میمون و مسخره بازی با سگ و گربه از آیات خداوند است اما گوش دادن به نوای ساز کلهر لهو است و لعب . این می شود که هر چیز مبتذلی در این مملکت سیاست زده مذهبی می شود اما شجریان و فرهادی ضد فرهنگ و غرب زده.  

پی نوشت : شهر مذهبی

رضا داوری اردکانی در کتاب ما و راه دشوار تجدد یک فصلی دارد در مورد شهر. می گوید یک شهر را وقتی می توان مذهبی خواند که زندگی بر مدار مذهب و یا مکان مذهبی تشکیل شده باشد . شهری که با اصول و قوانین مدرنیته کار می کند ابتدا مدرن است . شما خوابتان را با ساعت رفتن به کار تنظیم می کنید با قوانین مدرسه و دانشگاه و وزارتخانه ها در آنجا مشغول می شوید و همه برنامه ها با اینها تنظیم می شود نه با وقت اذان و یا برنامه های مذهبی حرم امام رضا . 
پس خیلی هم نمی توان شهر مشهد یا هر شهر دیگری را لزوما مذهبی خواند . این شهر مثل همه ی شهر های دیگر هستند با این تفاوت که یک مکان مذهبی دارند که از آن هم به عنوان جاذبه توریستی استفاده می شود . می بینید که مشهد همه ملزومات یک شهر توریستی را داد و روی این شهر از لحاظ گردشگری سرمایه گذاری شده البته آن هم نه گردشگری مذهبی بلکه گردشگری که از مدهب هم برای استفاده مالی استفاده شده است همچانکه از سرسره آبی و باغ و حش و مراکز دیگر سیاحتی استفاده می شود. 


  • ۲۹۶
ناشناس
راست میگی..
سید امیرحسین فیروزی
والا مثلا میخان بگن ما به شهرای مذهبی احترام میزاریم اما معلومه اشتباه می کنن.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan